Ienācēji un citi ...
Braucam tālāk pa otru maršrutu gar Kusas-Cesvaines ceļu. Neviena uzraksta, nevienām mājām nav nosaukuma izkārtnes (atskaitot pašu sākumu, kur redzam māju nosaukumus „Straumītes” un „Stuburi”). Vienās mājās aiz Oļu muižas iebraucam. Lepna, jauna māja, viss sakopts, iznāk saimnieks. Nē, viņš nekā nezinot par muižas laika saimniecībām, esot ienācējs no Madonas. Iebraucam kaimiņu mājā, sagaida milzīgs suns, saimnieks negribīgi mums tuvojas. Dzirdot mūsu vajadzības, tūdaļ saka, jārunā ar sievu, viņš te ienācējs, piesien suni un mūk prom. Dodamies tālāk pa ceļu bez apzīmējuma, kam, pēc kartēm spriežot, vajadzētu vest uz Rubeņu un Šķūru saimniecībām. Šeit abās ceļa pusēs notiek liela rosība, tiek rakti dīķi, redzami svaigi izcirtumi. Ceļa galā ieraugām skaistu, apkoptu vecu māju. Liels, melns vilks kavē mūsu izkāpšanu. Pietuvojas divas sievietes, izrādās, abas divas tuvējo māju tiešās mantinieces, nekādas ienācējas tiek uzsvērts. Ceļš te met līkumu ap mājām un beidzot redzama kāda ceļa zīme: Liezēre. Kāpēc šeit ir izkārtne nav saprotams, vai norāde uz Beļakona impēriju, kas pēc Latvijas avīzes ziņām uzpircis visu apkārtni?
Braucam atpakaļ lejā pa kalnu, ceļa labajā pusē vairāki aploki, kopts dīķis, liela kārtīga kūts, blēj aitas, lepna dzīvojamā ēka, tīri vai senlaiku muiža. Izkāpju, lai nofotografētu. Mani uzrunā mājas saimniece, izrādās 33 gadi, esot te saimniekojusi kopš dzimšanas, brāļi devušies uz pilsētu, viņa tos pamazām izpērkot no mantojuma, uzdāvinot zemes gabalus. Dzīvojot no jēriem, medus un maizes, esot tiešā mantiniece, šajās mājās ir tradīcija, ka saimniece ņem iegātņus.
Tuvojas vakars un vairāk piestāt nevaram. Redzam vēl vienu lepnu saimniecību, kur vecsaimniecības mājas vietā tiek celta vērienīga māja, jauna muiža, klāt nevaram tikt, jo priekšā būvlaukums. Esam sapratuši, ka šeit ienācējs ir jebkurš, kas migrē, kas maina savu dzīves vietu, katrs, kas ienāk uz dzīvi otra sētā, kaut vai no kaimiņu mājām. Ienācēji vai mantinieki, vienalga, paliek silti ap sirdi redzot, ka šajās, nomaļās lauku ceļu malās līdztekus aizaugušām māju takām ir un veidojas saimnieciska rosība. Viss sakopts, nopļauts, nedzirdējām nevienas gaudas, nevienas žēlošanās, taču cerību pilnas acis. No šādas ekspedīcijas rodas prieks un spēks darboties tālāk. 2011. gada 26. maijā
-
Projekta apraksts
-
Projekta dalībnieki
-
Pētījuma temati
-
Starpdisciplinārs rakstu krājums
-
Monogrāfijas
-
Zinātniskas publikācijas
-
Projekta zinātniskā konference
-
Dalība konferencēs
-
Sabiedriskie forumi
-
Rezultatīvie rādītāji
-
Pētniecības vietas
-
Ieteikumi politikas veidotājiem
- Ētikas priekšstati un prakses jeb uz kurieni aizvedis pētījums
- Saziņa un informētība - attīstības stūrakmeņi?
- Es pētu miermīlību
- Miers un nepārtrauktas pārmaiņas
- Rūpes par re-emigrāciju kā vardarbība
- Attīstība Dānijā
- Lauka darba bīstamība
- Ienācēji un citi ...
- Latvijas lubene
- Kā valodnieks kļūst starpdisciplinārs
- Debates Alsungā
- Miermīlības seminārs Leidenē
- Cilvēka attiecības ar zemi
- Brauciens ar autobusu gar pierobežu
-
Citur nepublicēti pētījumu materiāli, jaunas metodes, vasaras skolas programma
-
Publikāciju sērija - problēmjautājumi
-
Tematiskās diskusijas
-
Publicitāte
-
Zinātnes kafejnīca un noslēgums